Varkens (ellende) en kroegen sluiten - Reisverslag uit Tepatitlán de Morelos, Mexico van Marc Meulepas - WaarBenJij.nu Varkens (ellende) en kroegen sluiten - Reisverslag uit Tepatitlán de Morelos, Mexico van Marc Meulepas - WaarBenJij.nu

Varkens (ellende) en kroegen sluiten

Door: Marc Meulepas

Blijf op de hoogte en volg Marc

17 April 2017 | Mexico, Tepatitlán de Morelos

17 april 2017, 22:30 uur (UTC-5) lichtelijk vermoeid van het vele feesten en matig tot zwaar geïrriteerd aan de werkmentaliteit van de Mexicanen. Maar weer een prachtig weekend achter de rug en nog twee te gaan.

10 april 2017, 6:30 uur (UTC-5) de wekker gaat lichtelijk vroeg. Vlug het bed uit, om 7 uur worden we thuis opgehaald door de directeur van La Union (Pepe). We vrezen voor het ergste, zonder ontbijt de deur uit. Inderdaad we ontbijten niet, het is intussen al 8 uur geweest en Pepe is er nog steeds niet. 8:15 horen we een toeter, dat moet hem zijn, gelukkig krijgen we een ontbijtje en lunch mee net voor we de deur uit gaan. We stoppen onderweg bij de voerfabriek waar La Union hun eigen voer produceert. Hier stappen we in de auto van de bedrijfsleider/ dierenarts. Aangekomen op het bedrijf blijkt er niets mis met het bedrijf zelf. Echter mankeert er van alles aan de werkwijze van de werknemers deze week. Hiernaast komen we erachter dat de voerkwaliteit, samengesteld door hun eigen nutritionist, bar slecht is.
Prachtig om een bedrijf van deze omvang te zien. Een nadeel het werk is eentonig, de hele dag werd in beslag genomen door het bezoeken van alle kraamhokken.

11 april 2017, 6:30 uur (UTC-5) vandaag worden we wonder boven wonder wel op tijd opgehaald. Vandaag ziet onze dag er weer het zelfde uit, echter besteden we vandaag nog enkele uren aan het insemineren van ruim 100 zeugen.

12 april 2017, 6:30 uur (UTC-5) zelfde ritueel. Echter komen we er gedurende het insemineren achter dat de werknemers zich vergist hebben en we een dag te laat zijn. Daarnaast is er onvoldoende sperma, typisch Mexicaans. We begonnen het insemineren rond een uur of 12, rond 16:00 uur wordt het vermiste sperma alsnog gebracht.
13 april 2017, 6:30 uur (UTC-5) en weer het zelfde ritueel. Vandaag ergeren we ons nog meer dan we gisteren al deden aan de Mexicaanse mentaliteit. We zouden vandaag alleen komen insemineren en gaan. We horen van topigs dat het sperma om 11:00 zou arriveren. 12 uur geen sperma, telefoontje plegen, komt 14:00 uur. 14:30 pauze, weer een belletje, ja 17:00 uur is het er. Nou uiteindelijk bijna 18:00 het sperma arriveert, na vanaf 10:00 in een kokend hete auto te hebben gelegen. Na alle ellende richting huis, snel wat eten en vervolgens de bar in. Het is er verrekte druk doordat de meeste Mexicanen 5 dagen vrij zijn in verband met Pasen.

14 april 2017, 10:00 uur (UTC-5) redelijk fit wordt ik wakker. Vandaag zouden we een van de vleesvarkens bedrijven van La Union bezoeken. Echter wanneer ik aan Hector Jr vraag of we nog opgehaald worden, antwoord hij dat Pepe zijn telefoon niet opneemt. Dan maar een dagje vrij. Na wat aan school gewerkt te hebben vertrekken we rond 16:00 uur richting het buitenhuis van de familie. Hier treffen we een volle veranda, ooms, tantes, neven, nichten en klein kinderen. Gezien het goede vrijdag is eten we geen vlees maar salade met vis zoals alle vrijdagen gedurende de vaste periode. Vandaag de dag is Jezus Christus is overleden, veel te lang terug. Het is een dag van rouw in Mexico, bijna alle winkels, restaurants en barretjes zijn dan ook gesloten. We mogen geen alcohol drinken en muziek luisteren vandaag, uit respect voor Jezus. Maar goed het is niet anders, rond 23:00 uur besluiten we toch maar een bar op te zoeken. Na een tijdje rond gereden te hebben blijken de "goede" bars gesloten te zijn. Dan maar een of andere zuipschuur in. Na de nodige hoeveelheid alcohol genuttigd te hebben en weer een bar gesloten te hebben eindigen we om half 6 in de ochtend bovenop een 6 meter hoog standbeeld.

15 april 2017, 11:00 uur (UTC-5) doordat we vanmorgen vergeten waren de gordijnen te sluiten worden we gewekt door het zonlicht. Lichtelijk brak en stervende van de honger de douche in. Ontbijten en wachten tot Hector Jr opstaat. Rond 14:15 uur pakken we de taxi naar het busstation. Hier stappen we in de bus richting Guadalajara. Taxi pakken, spullen droppen in het hotel en de volgende taxi in richting het Jalisco stadia van Atlas. Na wat corona's gaan we het stadion binnen. Na enkele minuten erger ik me helemaal kapot aan de stoelen, geen beenruimte. Naast de stoelen erger ik me aan het niveau van het voetbal en het miettige gedrag van de spelers. De zondag morgen kelder klasse is nog beter naar te kijken. Maar goed een wedstrijd duurt maar 90 minuten. Lichtelijk taai verlaat ik na een eindstand 1-1 het stadion. Terug richting het hotel. Een avond wandeling door de prachtige stad. Echter door de paasgekte hier is het verdacht stil in de stad. Zelfs de meeste bars, restaurants en winkels zijn dicht. Door al dat heilige gedoe eindigen we bij domino's Pizza's. Na ons vol geduwd te hebben half slapend richting het hotel waar we in de lobby nog een pilske drinken en om 1:00 dood moe op bed ploffen.

16 april 2017, 9:00 uur fris en fruitig opstaan na weer eens in een echt goed bed geslapen te hebben. Een goed ontbijt pakken in het hotel en door naar de fitness ruimte. Deze ruimte is echter totaal afgebeund en lijkt niet op de foto's met de 6 "apparaten” die er staan valt niet veel aan te vangen. Na wat bewogen te hebben opfrissen en de stad in. We zwerven de hele dag door een soort zwarte markt. Waar alles wordt verkocht van PlayStation tot onderbroek. Wel moet vermeld worden dat alles van de vrachtwagen is gevallen of nagemaakt is. Rond 16:00 uur snel naar de Burger King en terug naar ons hotel waar we opgehaald worden door Hector Jr en de meid. Vermoeid komen we thuis aan, Hector Jr stelt voor naar de carnaval te gaan in Tepatitlán. Na de vaste periode vieren ze een 15 dagen durende carnaval, bestaande uit drie delen. De expo, een veemarkt waar s ’avonds goed gedronken wordt. Een kermis en verschillende dorpsfeesten. Wij bezoeken de expo, eigenlijk voor 2 uurtjes, 22:00 uur thuis. Drie keer raden Hoe laat we thuis zijn 2:15 uur, een Mexicaan lijkt zich nooit aan zijn afspraken te kunnen houden.

17 april 2017, 7:00 uur (UTC-5) ik word mijn bed uit geroepen. Vlug de auto in en op naar La Union. Hier treffen we een nog grotere puinhoop aan als vorige week. 4 werknemers zijn niet meer op komen dagen na het weekend. Hiernaast zijn veel werkzaamheden niet of slecht uitgevoerd en zijn geen aanpassingen gemaakt aan de hand van onze adviezen. Ontzettend chagrijnig verlaten we de kraamstal, tijd voor een dutje. S ’middags onze kraamhokken klaarmaken om een weddenschap te winnen. Deze sloten we vorige week, gemiddeld genomen heeft La Union 10 tot 15% biggen sterfte gedurende de eerste levensweek, wij met onze grote mond zijden max 5%. Zo wij draaien deze week kraamstaldienst.