Halverwege de varkens, het feesten en nog eens var - Reisverslag uit Tepatitlán de Morelos, Mexico van Marc Meulepas - WaarBenJij.nu Halverwege de varkens, het feesten en nog eens var - Reisverslag uit Tepatitlán de Morelos, Mexico van Marc Meulepas - WaarBenJij.nu

Halverwege de varkens, het feesten en nog eens var

Door: Marc Meulepas

Blijf op de hoogte en volg Marc

09 April 2017 | Mexico, Tepatitlán de Morelos

9 april 2017, 20:30 uur (UTC-5) ruim de helft van onze tijd in Mexico zit er intussen al weer op. Ontzettend veel prachtige dingen mee mogen maken en gezien. Echter begint het verlangen naar Nederland steeds groter te worden naar maten we langer in Mexico zijn. Zo rood als een kreeft, na vandaag weer verbrandt te zijn, zit ik hier weer achter mijn laptop. Morgen vertrekken we weer naar la Union, een correctie het bedrijf bleek geen 60 jaar oud te zijn maar maar 6 jaar oud en 4.500 zeugen groot te zijn. Het blijft nou eenmaal lastig te verstaan wat ze hier allemaal zeggen en zeker om te begrijpen wat ze bedoelen. Vollegende keer meer varkensnieuws we hebben echter al genoeg te vertellen over Mexico. In verband met het verminderde dierwijlzijn op de bezochte bedrijven is het niet mogelijk hiervan foto’s te delen met jullie.

24 maart 2017, 8:00 uur (UTC-6) opstaan om de overige zeugen te spenen en de laatste zeugen te insemineren. Een niet al te spannende dag voor ons. Rond 15:30 verlaten we kux farm, we rijden richting Hector Jr. Zijn thuis. Onderweg leveren we nog gauw even 11 dosissen sperma en een 70 kg wegende big af, het sperma aan een van Hector zijn cliënten en de big aan een van zijn vrienden. De big geslacht en wel is voor zijn verjaardagsfeest waar we morgen heen gaan. Na het afleveren in volle vaart naar huis, want Mexico speelt vanavond een van de kwalificatie wedstrijden.

Gedurende de eerste week stage kregen we een mailtje van Maarten van Genuchten. Ook een derdejaars has student en 21 jaar oud zoals ons, een verschil hij studeert bedrijfskunde en agribusiness. Hij had gehoord dat er twee Nederlanders in dezelfde stad verblijven als hij doet. In de mail schreef hij dat hij zichzelf verveelde en vroeg ons hem te vergezellen. Zo wij pikken hem op gedurende de rit naar de bar. Een half uur na de aftrap komen we een bar binnen, waar we de rest van wedstrijd kijken. Na afloop van de wedstrijd besluiten we nog een aantal pilsjes te pakken in deze bar. We ontmoeten een aantal vrienden van Hector Jr. en worden uitgenodigd voor een afterparty. We zetten Maarten af bij zijn hotel en gaan naar de afterparty. We treffen een aantal dames en heren in een buitenwijk. Het huis wordt door hen alleen gebruikt om in te feesten niet om in te leven. 5 uur in de ochtend rijden we terug naar Hector Jr. zijn huis waar wij te bed gaan. Echter Hector Jr. besluit zijn vriendin op te zoeken in Guadalajara, een uur rijden vanaf hier.

25 maart 2017, 13:00 uur ( UTC-6) we ontwaken uit onze slaap. Op weg naar de badkamer om mijn bakkes te schrobbe, tref ik de moeder des huizes. Zij meld ons dat het ontbijt klaar staat, dus snel naar beneden om de kater weg te eten. Even later treffen we Pablo, hij verteld ons dat Hector een auto ongeluk heeft gehad. Even later horen we dat Hector een grap maakte over het ongeluk, we weten niet meer wat te geloven. We horen de hele dag niets van Hector, tot een half uur voor vertrek in de avond, rond 8 uur. Hector heeft een aanrijding gehad op weg naar zijn vriendin. Een pick-up truck is met een snelheid van ongeveer 180 km per uur achter op Hector gereden. Van de auto is niets meer heel, de achterbank is voortaan de voorstoel. Hector blijkt gelukkig weinig te hebben en verblijft ter observatie in het ziekenhuis. 12 hechtingen in zijn linker wenkbrauw, wat schaafwonden op zijn rug en knieën en een stijve nek is alles wat hij over gehouden heeft aan de crash.

Lichtelijk geschrokken worden we door Hector zijn moeder naar de biercontainer gebracht. Een bar waar verschillende internationale bieren worden verkocht. Hier ontmoeten we Maarten weer, we vertellen hem over de crash. Na een Corona komt Pablo binnen. Met zijn vieren genieten van verschillende Mexicaanse bieren. Om 1:00 keren we terug naar huis, want er geldt een avond klok voor Pablo, 1:00 uur thuis. Snel duw ik nog 10 taco's naar binnen en komen we iets te laat thuis, gelukkig slaapt moeders al.

26 maart 2017, 10:30 uur (UTC -6) we worden wakker. Even opfrissen en de trap af, wanneer we beneden komen staat het ontbijt al klaar, werkelijk heerlijk. We besluiten vandaag, op de verjaardag van Hector Quiles, in afwachting van de thuiskomst van Hector Jr. thuis te blijven. Uit verveling beginnen we GTA te spelen op de PlayStation met Pablo. Na een uurtje of vier mensen verrot geslagen te hebben besluiten we een wandeling te maken richting het lokale park. Bij terugkomst treffen we Hector aan in de keuken, lichtelijk in de kreukels. Hij voelt zich prima, voor zover je je prima kunt voelen na een ongeluk.

31 maart 2017 7:00 uur (UTC -6) we staan op pakken onze tas en wachten op de taxi. Iets voor 8 stappen we in de taxi, welke ons naar het busstation in Tepatitlán brengt. Vanaf hier rijzen we verder per bus naar Guadalajara, waar we in de volgende taxi stappen. Uiteindelijk komen we rond 10 uur aan bij het verhuur bedrijf waar we een auto huren voor 4 dagen. Samen met Hector en Geert begint de reis naar Puerto vallarte, een van Mexico ’s bekendste stranden. Na 4 tot 5 uur gereden te hebben door het bergachtige en prachtige Mexico maken we een tussenstop in Chacala een strandorpje 60 km verwijderd van Puerto vallarte. Hier verkennen we het strand en trotseren we de rotsen, werkelijk prachtig. We bevinden ons in de middel of nowhere. Hector besteld wat eten op het terras, we mogen niet weten wat het is totdat we het gegeten hebben. Het blijkt haai te zijn, het is in Mexico nog legaal om op haaien te jagen. We kijken onder het genot van wat Mexicaanse bieren en het golven van de zee naar de zonsondergang. Op het moment dat de zon volledig onder is stappen we weer in onze auto, op weg naar Puerto vallarte.

Rond 9 uur komen we aan in ons hotel, tassen droppen en de stad in. Een prachtige stad met een bijzonder levendige boulevard. Er zijn veel mensen op de been, waarvan een groot gedeelte Amerikaans is. Het voelt goed weer eens Engels te horen op straat. Het is deze twee weken extra druk in Puerto vallarte, doordat de springbreak dit weekend start in Mexico. Hier hebben we echter geen problemen mee, des te meer leeftijdsgenoten. We schuiven wat rommel naar binnen bij de Mac en gaan naar de bar. Waar we 100 peso's betalen voor een pot bier, vrij prijzig voor Mexico. Dus betalen en op naar de supermarkt waar we voor 150 peso's 12 bier hebben. We nuttigen de biertjes op de boulevard voor de nachtclubs/dansclubs. Leuk om te zien wat er allemaal rond struint in de nacht. Nadat we de pils achterover hebben gaan we een dans/nachtclub binnen. We vermaken ons prima, onder het genot van een drankje. Nadat de club zachtjes leegloop besluiten we ook weer de boulevard op te gaan. Even snel pissen in de zee dachten we, maar nee. Vanuit de verte worden we gezien door de pigs (Mexicaans voor de politie). We krijgen 1600 peso boete, maar na een goed gesprek met Hector jr. betalen we maar 400 peso's. Na wat geouwehoer op de boulevard keer ik terug naar ons hotel rond 5 uur in de morgen.

1 april 2017, 9:00 (UTC -6) ik word gewekt door het binnenkomende zonlicht. Hongerig en met een droge bakkes stap ik in de douche. Aankleden en een ontbijtje scoren in de stad. Onderweg naar het ontbijt tref ik verschillende souvenirwinkels, waar ik na heerlijk ontbeten te hebben een ruim uur door heen slenter. Bij terugkomst in het hotel hoor ik van Hector jr. en Geert dat de plannen voor het weekend gemaakt zijn. Vandaag de stad verkennen, naar het strand, morgen bungy jumpen en maandag op de terugweg langs de Merietas, een eiland met een krater vol water waar in gezwommen kan worden, hierna zullen we tot grote hoogte stijgen in de bergen (5000m hoogte).

We vertrekken naar het strand en voeren niet bar veel uit. Uitgeput keren we terug naar ons hotel, waar we een paar uurtjes tukken. Echter doen de uurtjes slaap ons geen goed, we worden vermoeid wakker. Nog snel even wat eten en vroeg te bed om wat slaap in te halen. Echter voel ik me steeds slechter worden, en ja hoor naar de wc om eens flink te kitsen. Dit ritueel herhaald zich de hele nacht. S' Ochtens voelt ook geert zich slecht, waarschijnlijk hebben we voedselvergiftiging opgelopen. Gisteren hebben we beide niet volledig doorbakken vlees gegeten.

2 april 2017, 11:30 uur (UTC -5) zo slecht als ik me voel bij het wakker worden heb ik me in geen tijden gevoeld. Maagpijn, diarree, spierpijn, hoofdpijn alles doet zeer. Zonde van onze weekend plannen, maar we leven nog. We zijn zo ongeveer verplicht om op ons hotel te blijven. Gedurende de dag knappen we aardig op, hopen dat we morgen weer fit opstaan.

3 april 2017 7:15 uur (UTC-5) de wekker gaat, we voelen ons al stukken beter. Snel naar de winkel, spullen pakken en de auto in. Op naar Sayulita, van waaruit we de boot nemen naar de marietas. Eenmaal aangekomen blijkt er vandaag helemaal geen boot te vertrekken. Dit terwijl er gisteren nog op tientallen plaatsen kaarten werden verkocht voor vandaag. Terwijl we ontbijten vertellen we ons verhaal tegen de ober. Hij bevestigd dat veel Mexicanen kaarten verkopen voor de Marietas en hun winkel vervolgens sluiten. Omdat de kaarten die zij verkopen niet geldig zijn of zoals wij vandaag troffen er geen boten vertrekken. Typisch Mexicaans, gelukkig hadden we geen kaarten gekocht. Dan maar een duik nemen in de zee. De golven hier zijn echter vele malen sterker als wij gewend zijn in Europa. Ik ga dan ook direct onderuit bij het betreden van de zee. Vervolgens wordt ik nog eens verschillende keren terug gevoerd naar de kust, onderste boven op zijn kop. Na genoeg te hebben van het zoute water maar eens wat zoets drinken op het terras. Het is intussen al 13:00 uur we moeten terug richting Guadalajara om de huurauto op tijd in te leveren.

4 april 2017, 6:50 uur (UTC-5) de veren uit en de auto in. Samen met Hector en Hector Jr. Nog een dagje naar kux. Onderweg stoppen we bij een hotel, waar we Victor treffen en ontbijten. Ons maag darmstelsel kan het ontbijt net verdragen. Snel de auto weer in en richting Aguascalientes. Rond de middag komen we dan eindelijk aan. Op de kux farm maken we een algemeen rondje en ronden we de dag af met een kleine vergadering. Weer terug de auto in, onderweg stoppen we om eindelijk onze tweede maaltijd van de dag naar binnen te werken, rond 23:30 uur. Vermoeid komen we bij het huis van Hector aan en vallen we als een blok in slaap.

5 april 2017, 7:00 uur (UTC-5) zelfde ritueel opstaan en weer de auto in. We rijden richting een gesloten varkenshouderij met 470 zeugen. Hier is voor de tweede keer in twee maanden tijd PED uitgebroken. Een virus waaraan 90 tot 100% van de biggen sterft gedurende hun eerste levensweek. Zeer triest om te zien hoe de dieren en de eigenaresse leiden. Hector past zijn hiervoor opgezette protocol toe. Het werk beslaat de rest van de dag. Naast dit trieste verhaal ben ik alweer ziek, snot verkouden, spierpijn en koorts. Waardoor ik aan het einde van de dag half dood op bed plof.

6 april 2017, 10:00 uur (UTC-5) na ruim 12 uur slaap ben ik er weer voor 80 % bovenop. Na een goed ontbijt voel ik me al weer stukken beter. We vertrekken richting een van Hector zijn slechtste bedrijven. Een gesloten bedrijf met 300 zeugen en een verrekte eigenwijze eigenaar. Op het bedrijf zijn alle mogelijke varkensziekte aanwezig die te bedenken zijn. Je zou dan ook een boek kunnen schrijven over alles wat er fout gaat. Niet bepaald een leuke farm om te zien, maar goed het is wel interessant om te zien hoe het niet moet. Na het bedrijfsbezoek al stinkend de auto in op weg naar de down-town. Hier verkennen we het dorpje en drinken we wat.

7 april 2017, 8:00 uur (UTC-5) vandaag mogen we geen bedrijven bezoeken in verband met de quarantaine periode. Doordat we gisteren het meest ramzalige bedrijf bezochten wat maar denkbaar is. Dus besluiten we om vandaag een dag aan school te werken, een saaie dag. Dit veranderd echter in de avond, we pakken samen met Hector jr. de taxi naar de bar waar we Maarten treffen. Na de nodige pilsjes moeten we om 00:00 uur bij sluitingstijd de bar uit. Op naar de volgende welke pas om 1:00 uur sluit paar pilsjes pakken en weer door. De volgende bar sluit pas om 3:00 en is dan ook de laatste bar die we bezoeken. Hier treffen we een aantal oud klasgenoten van Hector. We stappen bij hen in de auto op weg naar de drank handel, waar Hector jr. nog een paar six packs Corona’s haalt. Uiteindelijk belanden we om half zes in de ochtend op bed, wat voor Hector jr. heel normaal lijkt.

8 april 2017, 11:00 uur (UTC-5) niets op de planning voor vandaag. Dus vullen we de dag maar weer op met het werken aan onze rapportage. Om 6 uur in de avond komt Geert op het dolle idee om naar een voetbal wedstrijd van de Chiva’s te gaan. Dit terwijl deze vanavond om 21:00 uur spelen in Guadalajara. We hebben een half uur de tijd om bij het busstation te komen, waar de laatst mogelijke bus om 18:30 uur vertrekt. Snel klaarmaken, Maarten informeren en de auto in, waarna we net op tijd zijn voor de bus. Na een uurtje bussen komen we in Guadalajara aan waar we voor 180 Peso’s een taxi scoren naar het omni light stadia van de Chivas. De taxi chauffeur is een kreupel lopende oude man van rond de 80. Zo rijd hij dan ook met een max snelheid van 40 km/uur op de snelweg, we komen een halfuur voor aanvang aan bij het stadium. Snel kaarten fixen en naar binnen, hiervoor worden we geholpen door een behulpzaam Mexicaans stel. De eerste helft is niet heel spannend, de Chivas gaan de rust in met 2-0 achterstand. Dit veranderd echter compleet de tweede helft, na beide teams een rode kaart pakken en de Chivas 2 keer scoren. Een spannend einde waarbij de Chivas door een opmerkelijke keepers fout de 3-2 scoren en met winst naar huis gaan.

• 10 April 2017 - 14:47

Ingrid:

nu niet meer ziek worden veel sterkte met al die zieke varkens. Nog heel veel plezier.
    pootje kwispel en storm