De grote oversteek - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Marc Meulepas - WaarBenJij.nu De grote oversteek - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Marc Meulepas - WaarBenJij.nu

De grote oversteek

Door: Marc Meulepas

Blijf op de hoogte en volg Marc

06 Maart 2017 | Mexico, Guadalajara

5 maart 2017, 8:00 uur (UTC+1) vertrokken per vliegtuig vanaf Schiphol naar Madrid, waar we onze eerste vertraging treffen. Uit eindelijk met een uur vertraging alsnog vertrokken naar Mexico Stad, een reis van 12 uur in werkelijkheid, welke voor ons in principe maar 5 uur duurde in verband met het tijdsverschil. Aangekomen op Mexico Stad airport moesten wij ons ontzettend haasten om onze volgende vlucht naar Guadalajara te halen, wat zorgde voor bezwete ruggen en lichte stress. Door de grote onduidelijkheid op gebiedt van signalering en instructies van het airport personeel leken we onze vlucht te gaan missen. Maar ook de vlucht naar Guadalajara bleek vertraagd te zijn. Waar we dan ook meteen mogen proeven van de Mexicaanse mentaliteit, waar we ons direct aan ergerde. De mensen hier maken zich niet druk en lijken alle tijd van de wereld te hebben. Maar goed ook de vlucht naar Guadalajara is ruim een uur te laat vertrokken, met ons aan boord. Een vlucht van nauwelijks een uur, waarna we in Guadalajara landen. Hier wachten ons het volgende stress momentje, de taxi’s, zijn deze te vertrouwen en hoe gaan wij deze regelen in het Spaans. Achteraf viel de taxi reis alles mee, op het roekeloze rijgedrag van de chauffeur na. Waarna we per direct besloten hier zelf geen auto te gaan rijden, gezien de rijstijl van de medeweggebruikers.

6 maart 2017, 00:00 (UTC-6) eindelijk aangekomen bij ons hotel Dali Plaza te Guadalajara Mexico, na een reis van bijna 24 uur. We wisten vooraf nauwelijks waar we terecht zouden komen, misschien treffen we een of andere sloppenwijk. Dit blijkt echter mee te vallen, we treffen een uitstekend hotel, met twee tweepersoonsbedden en een prima badkamer (zie foto’s), na bijgekomen te zijn van de reis besluiten we voorzichtig de buurt te verkennen. We treffen op de hoek van de straat een kraampje dat broodjes worst verkoopt. We besluiten er beide een te nemen met alles der op en der aan. Tot onze grote verbazing spreekt de beste man achter de bakplaat Engels.

Al etende verkennen we de buurt van het hotel en komen we er achter dat deze bijzonder levendig is. Nog even een Corona gescoord en deze in het naastgelegen parkje genuttigd. Waar we helemaal tot rust komen van de vermoeiende reis maar onlangs dit niet beseffen dat we 10.000 km van huis zijn.

Marc

Morgen (5 maart 2017) is het dan zo ver, na lang uit gekeken te hebben naar de trip naar Mexico, verlaten we (ik en Geert van Staalduinen) Nederland om 8:00 uur. Waarna we dezelfde dag nog zullen landen in Mexico. Hierna zullen we 8 weken verblijven in Mexico, waarvan 2 weken vakantie en 6 weken stage. We zullen beide bij een andere varkenshouder stage gaan lopen.

Actief sinds 24 Feb. 2017